10 نوامبر 2023- در این مقاله دیدگاه‌های 3 متخصص: دیابت، قلب، و نفرولوژی، در مورد مزایای بالینی ترکیب Linagliptin و Dapagliflozin در مدیریت دیابت نوع 2 را به اشتراک می‌گذاریم.

دکتر Brij Mohan Makkar، متخصص برجسته ی دیابت و چاقی از دهلی، گفت: هر دوی این داروهای خوراکی ضد دیابت، مهم هستند. مکانیسم هایی که در ایجاد هایپرگلایسمی و افزایش سطح قند خون نقش دارند و توسط این دو مولکول مورد هدف قرار می گیرند، در واقع مکانیسم های متفاوتی هستند، بنابراین این دو دارو عملکرد مکمل خوبی دارند. آنها تا آنجایی که به درمان دیابت مربوط می شود، هم افزایی خوبی را ارائه می دهند. هر دوی این داروها به کنترل قند خون کمک می کنند و در عین حال خطر عوارض دیابت را کاهش می دهند. به همین دلیل است که آنها هم افزایی بسیار خوبی را ارائه می دهند و می توانند یک درمان ترکیبی خوب برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باشند.

دکتر Sameer I. Dani، کاردیولوژیست مداخله ای از احمدآباد، گفت: برای آسیایی‌ها و هندی‌ها که thin fat people  محسوب می شوند- توده ی عضلانی کمتر اما درصد نسبتاً بالایی چربی بدنی، با وجود BMI طبیعی- به‌ویژه آن‌هایی که در رده خطر CV قرار دارند، ترکیب این داروها احتمالاً حداکثر مزایایقلبی عروقی را برای بیماران دیابتی ارائه می‌کنند. مدیریت دیابت تنها کنترل شدید قند خون نیست، بلکه بسیار مهم است که نتایج قلبی عروقی در یک بیمار دیابتی نیز بهبود یابد.

دکتر Tukaram Jamale، نفرولوژیست و جراح پیوند کلیه در بیمارستان KEM در بمبئی، گفت: با توجه به محافظتی که داپاگلیفلوزین از بیماری کلیوی دیابتی در بیماران مبتلا به دیابت، و حتی در افراد غیر دیابتی در برابر بیماری مزمن کلیوی ارائه می دهد- که به بهترین وجه توسط شواهد پشتیبانی شده است- داپاگلیفلوزین داروی بسیار ارزشمندی برای محافظت از کلیه ها است. Linagliptin می تواند در کنترل قند خون بسیار موثر باشد. علاوه بر این که هر دو دارو کنترل قند خون را با عملکردی مکمل انجام می دهند، از آنجایی که داپاگلیفلوزین در محافظت از اندام ها (قلب و کلیه) بسیار موثر است، قطعا درمان ترکیبی با این دو دارو، گزینه ای منطقی است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/editorial/evergreen-talk-show-clinical-benefits-of-linagliptin-and-dapagliflozin-combination-in-type-2-diabetes-management-120045